Hopp til innhold

Personvernerklæring

Oppdatert: 23. april 2025

I Min Reklamasjon AS (Min Reklamasjon) tar vi ditt personvern på alvor og behandler personopplysninger i samsvar med EUs personvernforordning (Personopplysningsloven) (2016/679). Denne personvernerklæringen forklarer hvilke personopplysninger vi samler inn, hvorfor vi gjør det, hvordan vi beskytter opplysningene dine, og hvilke rettigheter du har.

 

1. Hvem er behandlingsansvarlig?

Min Reklamasjon AS (Org.nr.: 927068753)
Adresse: Tønnesveien 21 C, 1550 SON
E-post: post@minreklamasjon.no
Telefon: 90919239

Min Reklamasjon behandler reklamasjoner på oppdrag fra, og i samarbeid med, profesjonelle salgsledd/forhandlere.

 

2. Hvilke personopplysninger samler vi inn?

Min Reklamasjon AS er behandlingsansvarlig, og registrer tekniske data: IP-adresse, nettleserinformasjon, enhetsdata for at nettsiden skal fungere.

Min Reklamasjon AS er også databehandler i personvernsforordningens forstand. Når vi er databehandlere, vil vi få relevante data fra våre samarbeidspartnere. I tillegg samler vi inn følgende personopplysninger på vegne av våre oppdragsgivere, såkalte behandlingsansvarlige når du registrerer en reklamasjon eller samhandler med oss:

  • Identifikasjonsdata: Navn, e-postadresse, postnummer.
  • Reklamasjonsrelatert informasjon: Dokumentasjon du sender inn knyttet til reklamasjonen.

På vegne av våre oppdragsgivere, såkalte behandlingsansvarlige kan vi også hente inn informasjon fra tredjeparter som offentlige registre (f.eks. Statens vegvesen) der dette er relevant, samt selgende forhandler som du har rettet krav til i dine innsendte opplysninger.

 

3. Hvorfor samler vi inn personopplysninger?

Vi bruker personopplysningene dine for følgende formål og med følgende lovgrunnlag:

  • I vår rolle som behandlingsansvarlig trenger vi tilgang til tekniske data, ip-adresse, nettleserinformasjon og enhetsdata for å kunne sikre tilgang til nettsiden. Informasjonen bearbeides med grunnlag i art. 6 nr. 1 f) basert på vår legitime interesse til å vedlikeholde tjenesten. Informasjonen som bearbeides er ikke veldig sensitiv.
  • Forbedring av tjenesten: Analysere og forbedre våre systemer og tjenester, også ved bruk av kunstig intelligens basert på ditt samtykke, personopplysningsloven art. 6 nummer 1 a)
  • I vår rolle som databehandler, behandler vi dine data på vegne av behandlingsansvarlig. De har behov for å bearbeide dataene dine for:
  • Å behandle reklamasjoner – Behandling, oppfølging og kommunikasjon om din sak for å kunne oppfylle avtalen inngått mellom deg og selgeren, jf.  personopplysningsloven art. 6 nummer 1 b). Det er også slike at berettigede interesser til en effektiv og grundig behandling av klagen tilsier også at dataene bearbeides, og personopplysningsloven art. 6 nummer 1 f) basert på den legitime interessen til selgeren for å få reklamasjonen behandlet effektivt og i tråd med loven. \
  • Juridisk samsvar: Overholde lovfestede forpliktelser (f.eks. bokføringsloven, forbrukerkjøpsloven, og håndverkertjenesteloven) i tråd med gjeldende lovforpliktelser, art. personopplysningslovens art. nummer 1 6

 

4. Hvordan sikrer vi personopplysningene dine?

Vi tar personvern og informasjonssikkerhet på alvor og har iverksatt følgende sikkerhetstiltak:

  • Kryptering: All overføring av data skjer via krypterte kanaler (SSL/TLS).
  • Tilgangskontroll: Kun autoriserte ansatte og samarbeidspartnere har tilgang til dine opplysninger.
  • Logging og overvåkning: Systemene våre overvåkes for å forhindre uautorisert tilgang.
  • Dataminimering: Vi samler kun inn nødvendige opplysninger og sletter dem når de ikke lenger er påkrevd.

 

5. Hvor lenge lagrer vi personopplysninger?

Vi lagrer opplysningene dine kun så lenge det er nødvendig for formålet de ble samlet inn for:

  • Reklamasjoner: Oppbevares så lenge saken er aktiv, og deretter i henhold til eventuelle lovkrav. Innsendte reklamasjoner lagres som sikkerhetskopi på webserveren i inntil 6 måneder, uavhengig av reklamasjonstid.

Dataene som vi samler inn, slettes 5 år etter siste aktivitet i saken.

Når dataene ikke lenger er nødvendige, slettes de sikkert eller anonymiseres for statistiske formål.

 

6. Deler vi opplysningene dine med noen?

Vi deler ikke dine opplysninger med tredjeparter, med unntak av:

  • Samarbeidspartnere: Forhandlere som er involvert i din reklamasjon og bilverksteder.
  • Databehandlere: IT-tjenesteleverandører som drifter våre systemer, skybaserte lagringstjenester, kunstig intelligens-systemer og e-posttjenester. Alle databehandlere inngår databehandleravtaler med oss.
  • Myndigheter: Ved lovpålagte krav (f.eks. fra Datatilsynet eller skattemyndigheter).

Våre samarbeidspartnere og databehandlere er underlagt gjeldende lovgivning for personvern.

 

7. Dine rettigheter

Du har følgende rettigheter i henhold til PERSONOPPLYSNINGSLOVEN:

  • Innsyn: Du kan be om en kopi av dine personopplysninger.
  • Retting: Du kan be oss korrigere feilaktige opplysninger.
  • Sletting: Du kan be om sletting av dine opplysninger hvis vi ikke lenger har et juridisk grunnlag for å oppbevare dem.
  • Begrensning av behandling: Du kan be oss stoppe behandlingen under visse omstendigheter.
  • Dataportabilitet: Du kan be om å få dine opplysninger utlevert i et strukturert, maskinlesbart format.
  • Innsigelse: Du kan protestere mot behandling som er basert på berettiget interesse.

Henvendelser om personvernrettigheter sendes til post@minreklamasjon.no.

 

8. Endringer i personvernerklæringen

Vi kan oppdatere denne erklæringen ved behov. Den nyeste versjonen vil alltid være tilgjengelig på vår nettside. Dersom vi gjør vesentlige endringer, vil vi varsle deg via e-post eller nettsiden.

 

9. Klage til tilsynsmyndighet

Dersom du mener at vi ikke har behandlet dine personopplysninger i henhold til lovgivningen, kan du klage til:

Datatilsynet
Nettsted: www.datatilsynet.no

Har du spørsmål?

Kontakt oss på post@minreklamasjon.no dersom du har spørsmål om denne personvernerklæringen.